آماده سازی ممیزی فرآیند دایملر،اجرا و ارزیابی در فورشیا کوشیتسه
شرکت Faurecia در سراسر جهان تامینکننده برجستهای در صنعت خودرو است و شعبه کوشیتسه (Kosice) در اسلواکی یکی از بخشهای این شرکت است. این شعبه به گروه کسبوکار Interior Systems (تجهیزات بخش های داخل کابین خودرو) شرکت Faurecia تعلق دارد و در زمینه پردازش چرم تخصص دارد. کارخانه Kosice داشبورد خودرو، پنل های در و انواع قطعات داخلی متنوع خودروها که با چرم طبیعی یا مصنوعی پوشش داده شدهاند، به 11 مشتری در آلمان، فرانسه، بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اسلواکی تحویل میدهد. مشتریان OEM که از طریق Kosice تامین میشوند، شامل PSA، Land Rover، Ford و Volvo میباشند.
برای گسترش بازار فروش به OEMها و همچنین ورود به دستهی خودروهای لوکس و با کیفیت بالا، تصمیم به شروع فرآیند تصاحب خودروی Mercedes-Benz S-class گرفته شد. در آن زمان، پنل های در و کنسول مرکزی مدل S-class توسط رقیب خارجی شرکت Faurecia در زمینه تجهیزات داخلی خودرو (Interior Systems) تامین میشدند. یک پیشنهاد به شرکت دایملر با هدف داخلیسازی عملیات تولید از رقیب ارائه شد. این پیشنهاد در اصل توسط دایملر پذیرفته شد، بنابراین مذاکرات بیشتر با رقیب به طور مشترک با دایملر انجام شد.
به عنوان نتیجهای از این مذاکرات، ابتدا تصمیم به داخلیسازی بخش مرکزی کنسول مدل S-Class گرفته شد و بر اساس نتیجهای که از این داخلیسازی به دست میآمد، تصمیمهای بیشتری توسط دایملر گرفته میشد. شرط اول و تنها شرط تعیینشده توسط دایملر، گذر از ممیزی فرآیند دایملر (DPA – Daimler Process Audit) در مورد محصول مرکزی کنسول مدل بنز S-Class بود که توسط دایملر به عنوان برنامه W221 کدگذاری شده بود.
روش شناسی
این مقاله در حال توصیف فرآیند آمادهسازی برای گذر موفق از ممیزی فرآیند دایملر (DPA) است. از دیدگاه فرآیند، استاندارد VDA 6.3 به عنوان پایه استفاده شده است که همراه با افزودههای دایملر بر اساس استاندارد ممیزی داخلی شرکت Faurecia میباشد. فرآیند بهبود مستمر بر اساس چرخه دمینگ (Deming) اعمال شده است.
فرآیند آماده سازی DPA
برنامهریزی و آمادهسازی برای ممیزی داخلی سیستمهای مدیریت کیفیت، به عنوان مثال به موجب استاندارد ISO 9001:2008 “سیستمهای مدیریت کیفیت – الزامات” ممکن است مهمترین جنبه برای اطمینان از کارآیی آن ممیزی باشد (Nichols، 2010).
علاوه بر آمادهسازی و انجام انتقال تولید، یک گروه کاری جداگانه در کارخانه فورشیا کوشیتسه تشکیل شد که هدف آن، تنها آمادهسازی کارخانه برای گذر موفق از DPA بود. این گروه شامل تیم مدیریت کارخانه کوشیتسه (مدیر کارخانه، مدیر کیفیت، مدیر لجستیک، مدیر تولید)، تیم مدیریت کارخانه بوبلینگن و شورفلد فورشیا (مدیر کارخانه و کیفیت) که در آن زمان محصولات W221 را به دایملر تامین میکردند، و همچنین تیم توسعه از مرکز توسعه فورشیا در هاگنباخ (مدیر برنامه، مدیر محصول، مدیر برنامه کیفیت). این تیم توسط مدیر کیفیت کوشیتسه به عنوان رابط اصلی با دایملر برای داخلیسازی W221 در کوشیتسه رهبری میشد. اعضای تیم، متخصص در فرآیندهای مختلف بودند و ایجاد تیم ترکیبی از این نوع میتوانست بر اساس پایگاه دانش موجود به موفقیت منجر شود.
تاریخهای مرتبط با جلسات منظم تعیین شد (مهلت از داخلیسازی تا DPA فقط 3 ماه بود، بنابراین جلسات هفتگی برگزار میشدند).
به عنوان گام اول، تصمیم گرفته شد که آموزش ویژهای برای DPA و الزامات خاص مشتری دایملر برای تمام اعضای تیم انجام شود. این آموزش توسط نمایندگان کارخانههای بوبلینگن و شورفلد ارائه شد.
DPA بر اساس استاندارد VDA 6.3 انجام میشود، که متداول برای تولیدکنندگان خودروی آلمانی است. تا آن زمان، استاندارد برای ممیزی فرآیند در فورشیا، استاندارد QS 9000 برای تمامی OEMهای (خودروساز) غیرآلمانی و استاندارد FIEV برای PSA بود. تفاوتهای متعددی شناسایی و بررسی شدند.
ممیزی فرآیند استاندارد VDA 6.3 (در زمان نگارش این مقاله) از 7 فصل تشکیل شده است:
1 – برنامه ریزی توسعه محصول
2 – تحقق توسعه محصول
3 – برنامه ریزی توسعه فرآیند
4 – تحقق توسعه فرآیند
5 – تامین کنندگان / مواد ورودی
6 – تولید فرآیندی
1-6- کارکنان / صلاحیت ها
2-6- تولید مواد – تجهیزات
3-6- حمل و نقل / جابجایی قطعات / ذخیره سازی / بسته بندی
4-6- تجزیه و تحلیل خطا / تصحیح / بهبود مستمر
7 – خدمات مشتری-رضایت مشتری-خدمت
به منظور تجمیع استانداردهای VDA و دایملر در یک پرسشنامه مشترک، یک چک لیست با ایجاد پیوندهای متقاطع بین دو استاندارد و توضیح واضح از الزامات آماده شد (شکل 1).
تلاش اصلی در آمادهسازی فصل تأمینکنندگان – مواد ورودی قرار داشت. دلیل این امر تجربیات قبلی با دایملر و فلسفه کیفیت آنها بود. درک دایملر از فرآیند تولید خودرو متفاوت از سایر تولیدکنندگان به دلیل کیفیت مورد انتظار از خودروهای دایملر و انتظارات مشتریان دایملر از خودروهاست. به همین دلیل، فلسفه دایملر این است که “چقدر توانایی در برخورد با تأمینکنندگان خود را دارید، حداقل به همان اندازه با فرآیند تولید و مشتریان خود رفتار خواهید کرد”.
استفاده از “مرجع استاندارد” یا سند واژگانی ISO 9000، به ما میگوید که یک فرآیند به عنوان “فعالیتهایی که ورودیها را به خروجیها تبدیل میکنند” تعریف میشود و اگر این تعریف را به یک وظیفه معمولی، به عنوان مثال یک فرآیند تولید، اعمال کنیم، انتظار مناسبی وجود دارد که ممیز باید فرآیند تعریفشده ورودیها، فعالیتها و خروجیها را مطالعه و درک کند، همانطور که در مستندات سیستم کیفیت سازمان توضیح داده شده است (Nichols، 2010).
با توجه به این رویکرد، بخش 3 استاندارد VDA به عنوان مهمترین بخش تلقی میشود و اکثر زمان DPA در آن صرف میشود. نکات اضافی علاقه دایملر در این مسئله در بخش M5، نقطه M5.10 تا M5.14 توصیف شده است.
از این نتیجه میتوان دید که علاقه عمده دایملر به توانایی تأمین مداوم محصولات انتخابی برای جلوگیری از اختلالات عمده جریان تأمین به دلایل مختلف (کیفیت، تحویل، مشکلات فرآیند) مشخص میشود.
در قسمت فرآیند تولید DPA، یک رویکرد دیگر دایملر مشهود است. به گفته دایملر، هر تأمینکننده خودرو نه تنها باید قادر به جلوگیری از تحویل قطعات NOK به مشتری باشد، بلکه باید تنها قادر به تولید قطعات OK باشد. به عبارت دیگر، وظیفه عمده دایملر نه فقط فرآیندهای کنترل و ارزیابی نیست، بلکه کنترل فرآیند و توانایی توسعه و حفظ فرآیندهای با ثبات و اثربخش است.
این رویکرد مشابه رویکردی است که در فورشیا اجرا میشود (ممیزی فرآیند لایهای – LPA). LPA یک سیستم مداوم از بررسیهای فرآیند است که صحت روشهای مناسب، تنظیمات، حرفه اپراتور، ابزارهای جلوگیری از اشتباه و ورودیهای دیگر را برای تضمین محصول بیعیب اطمینان حاصل میکند (Risner، 2010).
با توجه به اصول دایملر، یک DPA داخلی اولیه در کوشیتسه انجام شد. تمامی قطعات و فرآیندها توسط تیم ممیزی تشکیل شده از مدیران کیفیت بوبلینگن، شورفلد و کوشیتسه مورد ممیزی قرار گرفتند. نتیجه این ممیزی اولیه 68% در وضعیت قرمز، ناموفق بود.
ارزیابی دایملر از ممیزی فرآیند بر اساس درصد سؤالات درست پوشش دادهشده از DPA و کدرنگ مبتنی بر نتیجه درصدی به دست آمده است.
کمتر از 60% وضعیت قرمز، رتبه C – ناموفق
60%-80% وضعیت زرد، رتبه B – مشروط موفق
80%-90% وضعیت زرد، رتبه AB – انطباق عمده
بیش از 90% وضعیت سبز، رتبه A – موفق
بر اساس این نتیجه، یک برنامه اقدام بر اساس نتایج این ممیزی اولیه انجام شد. تدابیر، اقدامات بهبود، مسئولان و مهلتها تعریف و توافق شدند (شکل 2)
بعداً تصمیم گرفته شد تا سری ممیزیهای مجدد در بازههای ماهانه انجام شود تا پیگیری انجام شود و به مسائل اضافی که در این مدت پدید میآیند پاسخ داده شود.
برای ممیزی مجدد که دقیقاً 1 ماه پس از ممیزی اول انجام شد، گروه ممیزی به منظور حمایت از تیم DPA با نقاط دید بیشتر دعوت شد. نتیجه این ممیزی مجدد 79% به وضعیت زرد و نیمه موفق بود. بازخورد متخصص گروه مثبت بود از نظر آمادهسازی کارخانه نسبت به انتظارات دایملر.
آخرین ممیزی 1 ماه پیش از ممیزی رسمی Daimler انجام شد. نتیجه به وضعیت سبز و موفق 91% بود. در طول ممیزی تصمیم گرفته شد که مسائل ناتمام مانده و نحوه حمایت از DPA به دقت نظارت شود.
برای آمادهسازی جهت بازدید و ممیزی دایملر، یک کمیته ویژه با هدف برنامهریزی دقیق برای کل بازدید در بخش های حمل و نقل، ورود، استراحت و پذیرایی، ارائه کارخانه، برنامهریزی ممیزی، جلسه توجیهی و غیره برگزار شد.
به عنوان مهمترین نکته، نیاز به برنامهریزی دقیق برای دسترسی به دقیقترین راه تور کارخانه به منظور نمایش همه فرآیندهایی که باید ممیزی شوند به صورت جریان فرآیند مشخص شد. این تور کارخانه باید به مشتری نکات برجسته فرآیندها را نشان دهد تا بهترین تصویر ممکن از کارخانه را ارائه دهد.
نکته دوم مهم، برنامهریزی دقیق برنامه ممیزی، با پنجرههای زمانی مورد نیاز برای ارزیابی هر مرحله فرایند و با حضور تمام کارکنان مورد نیاز به منظور کاهش تاخیرهای ممکن بود.
یک تور آزمایشی از کارخانه یک روز قبل از ورود مشتری برگزار شد و مشکلات آخرین نقاط مانده، شناسایی و تمام نکات سوالات باز، مشخص شدند.
در طی ممیزی DPA انجام شده توسط نمایندگان کیفیت، مهندسی و توسعه دایملر، هیچ یک از مشکلات جدی شناسایی نشد. نمایندگان دایملر تمام مراحل فرآیند را با توجه ویژه به بازرسی ورودی قطعات و اندازهگیری پارامترهای ابعادی قطعات تحویلی به مشتری، با دقت بررسی کردند.
21 نکته بهبود در یک برنامه اقدام خلاصه شد که به کوشیتسه امکان بهبود فرآیندها و هماهنگی بیشتر با انتظارات مشتری در بخش لوکس صنعت خودرو را فراهم کرد تا در تصاحبهای آتی رقابتیتر شود.
نتیجه نهایی ممیزی فرایند DPA-96.6% وضعیت سبز موفقیتآمیز بود.
این نتیجه بهعنوان یک سطح معیار در کل گروه فورشیا بود، زیرا هیچ زمانی قبلاً توسط هیچ تأمینکننده فورشیا به دایملر تامین نشده بود و بر اساس اطلاعات دادهشده در جلسه توجیهی، بهترین نتیجه در سطح تأمینکنندگان سیستمهای داخلی دایملر در سراسر جهان بود.
جمع بندی
نتیجه کلی ممیزی فرآیند DPA بر روی پروژه W221 در کوشیتسه، تأییدی از فرآیند آمادهسازیای بود که در گذشته ایجاد شده بود، بهدقت نظارت شده و بهصورت منظم ارزیابی میشد و بهطور دقیق توسط تیم مدیریت کلی با مشارکت عمیق تمام اعضای تیم کارخانه فورشیا کوشیتسه پیگیری میشد.
استفاده جامع از این فرآیند در تمام پروژههای تأسیسشده در فورشیا کوشیتسه، و به تقسیمکردن این درسهای یادگیریشده (lessons learned) با سایر کارخانههای فورشیا، به گروه فورشیا این امکان را میدهد که در دنیای خودروسازی رقابتیتر باشد و قادر به ارائه فرآیندهای پیشرفته با پتانسیل خود بهبودی (self-improvement) بالا باشد تا کارایی فرآیندهای تولید در زمان عمر پروژههای مختلف بهبود یابد.
منبع
نویسنده:
Lubomír Lengyelk ، مدیر کیفیت در شرکت Faurecia Kosice، عضو گروه Faurecia، که تامین کننده مهم صنعت خودرو در سراسر جهان است.
ترجمه و انتشار:
گروه نویسندگان شرکت کیفیت پردازان فرایند (PQP Co)